Köp- och leveransvillkor
____________________________________________________________________
Leveransvillkor
Leveranstid
- Normal leveranstid är 2–7 arbetsdagar. Under högsäsong kan leveransen ta längre tid.
- Hasegawa stegar har en längre leveranstid på 7–14 arbetsdagar, beroende på beställningskö.
- Reservdelar kan ha längre leveranstid då de skickas från vårt reservdelslager. Vi meddelar dig om eventuella avvikelser.
Leverans och ansvar
- Vi skickar beställningar med pålitliga transportföretag men kan inte hållas ekonomiskt ansvariga för eventuella förseningar som uppstår på grund av fraktbolaget.
- Vid leverans utanför Sverige, vänligen kontakta oss för att få information om fraktkostnad och leveranstid.
- Tips! Ange ditt mobilnummer vid beställning för att få snabb SMS-avisering när ditt paket är redo att hämtas.
Transportskador – Viktig information
Vid mottagandet av leveransen:
- Innan du kvitterar mottagandet: Kontrollera att paketet är oskadat och att antal kollin stämmer mot fraktsedeln.
- Om du upptäcker synliga skador på emballaget eller om något saknas, notera detta på fraktsedeln och låt chauffören signera.
- Ta bilder på eventuella skador och rapportera till transportföretaget samt till oss inom 2 dagar.
Om dolda transportskador upptäcks efter mottagandet:
- Anmäl skadan inom 24 timmar till transportföretaget och oss.
- Spara allt emballage tills ärendet är utrett.
- Om skadan inte rapporteras inom 24 timmar kan ersättning inte garanteras.
Ej uthämtade paket
- Om en beställning inte hämtas ut inom transportföretagets tidsram (vanligtvis 14 dagar för brev och 1 månad för paket) returneras den till oss.
- Vi debiterar en avgift på 350 kr för hantering av ej uthämtade försändelser.
Sammanfattning
- Kontrollera alltid leveransen vid mottagandet och anmäl eventuella skador omgående.
- Anmäl dolda skador inom 24 timmar för att kunna få ersättning.
- För leveranser utanför Sverige – kontakta oss i förväg.
- Ej uthämtade paket debiteras med en hanteringsavgift.
_______________________________________________________________
Frakt*
- OBS! Undantag för långa reservdelar till exempel reservdelar till Stångsekatörer, Stångsågar etc. då frakten är ofta dyrare än produkten eftersom dessa måste skickas som stycke långgods. För dessa reservdelar då tillkommer frakt för resp. reservdel, notera detta gäller enbart långa reservdelar.
- Tänk på att spara alla allegat, dvs kvitton, fakturor mm för eventuella returer, reklamationer eller byten. Vi reserverar oss för enstaka produkter kan vara slut, samt för eventuella publiceringsfel.
- OBS! för stegorder utanför Sveriges gränser måste vi manuellt efter varje order räkna fram ett pris per sändning eftersom frakt på stegar är väldigt hög samt skiljer sig från varje land och område samt vi måste använda olika speditörer som kan hantera stegarna korrekt. så kontakta oss för fraktpris om leverans skall ske utanför Sverige.
NOTE! For Ladders delivery outside Sweden's borders, we must manually calculate after each order a price per shipment, since shipping for the ladders is very high and differs from each country and area and we must use different forwaders who can handle the ladders correctly. so contact us for shipping if delivery is to be done outside Sweden.
_________________________________________________________________
Ångerrätt/Reklamation*
Öppet köp i 14 dagar
Vi vill att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Därför har du 14 dagars öppet köp när du handlar hos oss på Nakaya.se. Observera dock att ersättning för frakt- administrations- och returkostnader inte utgår.
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Kontakta oss innan du returnerar ditt paket för information om hur du går till väga. Varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning.
Önskar du returnera en vara står du själv för all fraktkostnad. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.
Observera: För skrymmande varor som Hasegawa stegar kan returfrakten vara betydligt högre än standardfrakt. Kontakta oss gärna innan köp om du är osäker på ditt val.
_______________________________________________________________
Kvalitetsgaranti*
ARS Scandinavia AB lämnar kvalitetsgaranti på sina produkter, och precis som med allt annat finns det föreskrifter och garantivillkor. Nedan finner information och villkor gällande garantin.
Kvalitetsgaranti som skyddar köparen från fel eller defekter i material- och/eller tillverkning, under produktens beräknade livslängd. Garantin gäller inte för skador eller fel orsakade av användande som ligger utanför produktens användningsområde eller kapacitet, olyckor eller produktens naturliga försämring i material över tid och användning. Garantin gäller inte för sågblad, sekatör blad, drivmekanismer i stångsekatörer mm. och övriga produkter som har ett normalt slitage genom användning, Garantin gäller ej för övriga slitagedelar på verktygen som har ett normalt slitage genom användning, Garantin gäller endast för fabrikationsfel eller defekter i material- och/eller tillverkning.
Alla produkter som Du anser vara defekta eller har fel ska returneras till oss för utvärdering. ARS Scandinavia förbehåller sig rätten att reparera eller ersatta den defekta eller felaktiga produkten.
Kvalitetsgarantin är personlig och gäller endast för den som har köpt produkten från oss eller våra återförsäljare i Sverige. Faktura eller kvitto skall bekräfta inköpet.
Garantin gäller för fabrikationsfel, inte skador som orsakats av en olyckshändelse eller för att du hanterat varan fel. Slitage, felaktigt användande, transportskador etc.
Du skall vara uppmärksam på att garantin inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen eller instruktioner inte följts) eller yttre påverkan, Yttre våld, transportskada etc. eller om produkten används på ett felaktigt sätt som den inte är avsedd för.
Produkter som visar spår av vanligt slitage eller har använts felaktigt men som inte har material- eller fabrikationsfel omfattas ej av kvalitetsgarantin.
Fel som kan anses bero på normalt slitage, felaktig användning, missbruk, vanvård, försummelse, oförutsedda eller följdskador eller en underlåtenhet att följa våra eller normala instruktioner gällande resp. produkt omfattas inte av denna kvalitetsgaranti policy.
Denna kvalitetsgaranti policy täcker inte arbetskostnader, transportkostnader eller andra eventuella kostnader som uppkommer vid byte / reparation av del eller delar.
Fel till följd av material och tillverkningsfel kan ersättas med en exakt eller liknande modell genom att erhålla ett “RMA“ nummer från oss.
ARS Scandinavia förbehåller sig rätten att reparera eller ersatta den defekta eller felaktiga produkten efter en garantiutvärdering utförd av ARS Scandinavia AB.
Genom detta har vi förtydligat vad innebär med kvalitet garanti, och har ni några funderingar eller frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Force majeure gäller givetvis och innebär att så kallade händelser av oförutsebarhet och som man alltså inte kunnat råda över eller förutse.
___________________________________________
Betalningsalternativ*
- Klarna
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.
- Faktura
Betalningsvillkor 14 dagar. När du väljer att betala mot faktura görs en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2% per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiterar lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år.
- Postförskott
Du handlar mot traditionellt postförskott och betalar när du hämtar varorna.
- Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgironummer. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via e-post hur du går tillväga. Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning.
__________________________________________________________________________
Minimiorder
Minimiorder är 200 kr inklusive moms.
Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/